Base & a Flyer – Tangoa viululle ja kontrabassolle
Projektityö
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Kansanmusiikin aineryhmä
- Julkaisuvuosi: 2022
- Tekijä: Nea-Maria Korpelainen
Projektityö
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Kansanmusiikin aineryhmä
Johdanto
Työryhmä
Alexander Vocking
Mirek Walton
Aikataulu
Rahoituksesta
Biisien valinta
Piazzollan stigma
Tanssijat ja tango
Tyylistä
Basson tyylilliset tekniikat
Viulun tyylilliset tekniikat
Staccato
Aksentit
Jousitukset
Efektit
Viulun rooli
Levyn tavoiteltu soundi
Työprosessi
Adaptaation ja sovituksen ero
Sovittamisesta kahdelle jousisoittimelle
Harmonia
Rytmi
Äänitykset
Ensimmäiset äänitykset
Toinen sessio
Postproduktio
Miksaus/Masterointi
Kansi
Projektin tulevaisuus
Mitä opimme?
Mitä seuraavaksi?
Lähteet
Liitteet
Levyn teosten partituurit
Tässä projektiraportissa selvitän työprosessia ja ajatuksiani Base & a Flyer -yhtyeen ensimmäisen levyn teosta ja siihen johtaneista seikoista. Raportin tarkoituksena on selventää ja dokumentoida työn vaiheet sekä lukijalle että itselleni. Pyrin myös ottamaan kantaa tangoon eurooppalaisen soittajan näkökulmasta sekä valaisemaan valintojamme levyn työstöprosessissa.
Valmistuin Hollannissa Codarts University of Artista maailmanmusiikkilinjalta maisteriksi vuonna 2018. Kyseisen koulun maailmanmusiikkilinja oli tuolloin jaettu viiteen eri alalinjaan, joista itse opiskelin tangolinjalla. Valmistumisen jälkeen halusin intohimoisesti soittaa tangoa, mutta tunnettu kvintettikokoonpano (viulu, bandoneon, piano, basso, kitara) ei tuntunut omimmalta. Silloinen viuluopettajani ehdotti, että kokeilisin duoa kontrabasson kanssa, ja koska haasteet ovat aina kiehtoneet minua, haistoin tässä mahdollisuuden kokeilla jotain uutta.
Ensimmäinen kysymys, johon halusin vastauksen, oli ilmeisin: onko tällainen soitinnus tangossa mielekäs? Aloittaessani projektia ainut tuntemani viululle ja kontrabassolle sävelletty tai sovitettu tango oli Piazzollan J’attends. Tuntemani sovitus kappaleesta oli Andreas Wiebecke-Gottsteinin kynästä. Siinä soittimet ovat mielestäni äänenkorkeutensa takia eri maailmoissa: viulu tuntuu päälleliimatulta tai kontrabasso omassa musiikkisfäärissä liikkuvalta. En siis ollut lainkaan vakuuttunut siitä, että kappaleen tyyli kantaisi kokonaisen konsertin tai levyn verran.
Kuinka sitten saada soittimet houkuteltua samaan maailmaan? Sovituksista voisi ehkä tehdä yksinkertaisia vaikkapa siten, että basso soittaisi pitkiä linjoja korkeammasta rekisteristä ja sen päällä viulu soittaisi melodiaa. Tästä olisi hyvä aloittaa, mutta kuinka musiikista saisi dynaamista ja monipuolista? Voisivatko soittimet vaihtaa rooleja? Kuinka rytmisyys toteutettaisiin? Yksinkertaisesti, miten tämä kokoonpano onnistuisi soittamaan elävää ja mielenkiintoista musiikkia?
Lopullinen huoli oli piilevää sorttia. Millaista yleisöä kontrabasson ja viulun yhteistyö kiinnostaisi? Vai kiinnostaisiko se yleensä ketään? Tämä kysymys tiedostetusti sisälsi henkilökohtaisen ulottuvuuden: musiikkia ei ole ilman tekijää. Yleisö ei siis rakastaisi tai karsastaisi musiikkiamme välttämättä vain soitinnuksen takia, vaan asiaan vaikuttaisivat myös omat musiikilliset taitomme ja tietomme. Kannattelisiko duo sitten lopulta kokonaisen konsertin verran?
Kirjoitimme yhdessä Alexander Vockingin kanssa ensimmäiset sovitukset ja adaptaatiot kontrabassolle ja viululle keväällä 2018 ja esitimme niitä saman vuoden aikana. Pian tuntui luontevalta jatkaa projektia pidemmälle, ja haaveilimme levyn äänittämisestä.
Levy äänitettiin lopulta kahden vuoden aikana 2019–2021 Amsterdamissa. Äänittäjänä, editoijana ja miksaajana toimi Mirek Walton, ja masteroinnista vastasi Alex Geurink.
Tangolla viitataan isoon kirjoon erityyppistä musiikkia. Ero suomalaisen ja argentiinalaisen tangon välillä on merkittävä, ja tässä työssä käytänkin termiä tango tarkoittaen argentiinalaista tangoa.
Ulkoasu: Jimmy & Sofia
Verkkosivut: helpotkotisivut.fi